Kącik logopedyczny
Godziny pracy logopedy:
poniedziałek 8.00 – 11.40
wtorek 12.55 – 14.35
piątek 12.00 – 12.45
Konsultacje:
poniedziałek 7.00 – 8.00
logopeda: mgr Justyna Banasiak
I. Czym jest logopedia i czym się zajmuje?
Logopedia to nic innego jak dyscyplina naukowa zajmująca się badaniem oraz kształtowaniem prawidłowej mowy.
II. Etapy rozwoju mowy:
Odkąd w życiu człowieka pojawiła się konieczność władania tak trudną sztuką, jaką jest mowa, wielu naukowców poświęciło swój czas i życie na badanie jej wieloaspektowości. I tak podczas owych badań wyłoniła się pewna zależność opanowywania sztuki mówienia od etapu rozwoju człowieka. Prezentuje to poniższa tabelka.
OKRESY | WIEK | CHARAKTERYSTYCZNE CECHY |
Okres melodii 0-12 miesięcy | Od 0 do 4 m-ca |
Noworodek porozumiewa się za pomocą krzyku. Od drugiego miesiąca wydaje prypadkowe dźwięki tj. głuży, które nic dla niego nie znaczy. Rozpoznać można w nich samogłoski: a, e, o, u; w 3-4 m-cu samogłoski łączone są ze spółgłoskami np.: ej, gaga, egi. Jest to czynność bezwiedna, przygotowująca do artykulacji. Rada: mówmy do dziecka jak najwięcej (kąpiel, zabiegi pielęgnacyjne, jazda samochodem itp.). Opisujmy wykonywane przy dziecku czynności. Przemawiamy spokojnie i powoli. |
ok. 6 m-c życia | Maleństwo zaczyna się orientować, że pewne jego działania powodują określone dźwięki. Powtarza je więc w sposób zamierzony - gaworzy. Potrafi godzinami powtarzać: babababa...ta-ta-ta , la-la-la.. daa-da-da. Rada: możemy gaworzyć razem z dzieckiem, dodając nowe sylaby. Traktujmy to jak rozmowę. Śpiewajmy dziecku piosenki - to spotęguje jego uwagę. |
|
Okres 10 - 12 m-cy | Powtarza zbitki wyrazowe, nadając im znaczenie. Powstają skojarzenia obraz, czynność - dźwięk. Mówi: mama, tata, baba. Dziecko, które skończyło rok mówi ze zrozumieniem kilka słów. Rada: czytajmy maluchowi bajki, wierszyki, opisujmy historyjki obrazkowe. |
|
Okres wyrazu | 1-2 lata | Wymawia wszystkie samogłoski prócz: ą, ę oraz następujące spółgłoski: p, b, m, t, d, n, k, ś czasem ć. W tym okresie występuje zastępowanie głosek nie wymawianych głoskami, których miejsce artykulacji jest zbliżone do zastępowanych. Zjawiska takie jak: upraszczanie trudnych wyrazów, wymawianie tylko pierwszych sylab lub końcówek wyrazów są powszechne. Rada: rozmawiając z dzieckiem starajmy się unikać słów z dziecięcego języka. Słuchajmy go, nie przerywajmy mu, nie dopowiadajmy zniecierpliwieni. Włączajmy mu bajki dźwiękowe czy programy telewizyjne dla maluchów. |
Okres zdania | 2-3 lata | Wymawia: pi, bi, mi, f, w, fi, wi, ś, ź, ć, dź, ń, j, ki, gi, k, g, h, t, d, n, l, s, z, c. Czasami pojawia się: sz, ż, cz (pod koniec okresu). Nadal trudniejsze głoski zastępowane są łatwiejszymi. Wymawia proste zdania: daj bułę, mama śpi itp. Używa zaimków: ja, ty, mi. |
Okres swoistej mowy dziecięcej 3-7 lat | 3 lata | Głoski s, z, c, dz są wymawiane i odróżniane od tych zmiękczonych tj.: ś, ź, ć, dź. Głoska r jest najczęściej zastępowana głoską j lub l. Wiele dzieci przechodzi wtedy tzw. okres pytań. |
4 lata | Może pojawić się realizacja głoski r. U większości dzieci zastępowana jest ona nadal przez głoskę l (ważne: należy zwrócić uwagę na to, by była to głoska l nie j!) |
|
4-5 lat | Prawidłowa realizacja głosek: sz, ż, cz, dż (mogą być jeszcze realizowane w formie syczącej: s, z, c, dz), wyrazy są jeszcze skracane, głoski poprzestawiane, występują też zlepki wyrazowe. Rada: czytajmy coraz bardziej obszerniejsze bajki napisane ładnym językiem. Zachęcajmy do używania różnych czasów podczas omawiania czynności. Bawmy się w słowne zabawy, np. głuchy telefon, zagadki, zgadnij, o czym myślę, kalambury itp. |
|
7 lat | Opanowane wszystkie głoski a mowa jest prawidłowa. |
Źródło: Nasze dziecko uczy się mowy L. Kaczmarek.
III. Zaburzenia mowy najczęściej spotykanie w szkole:
Istnieją trzy formy niewłaściwej realizacji dźwięków mowy:
1. mogilalia - opuszczanie głoski lub głosek;
2. paralalia - zamiana głoski lub głosek;
3. dyslalia właściwa - zniekształcenie głoski lub głosek.
Te trzy formy wchodzą w skład wad wymowy czyli dyslalii.
Biorąc pod uwagę powyższe wyróżnia się następujące rodzaje wad wymowy:
1. Sygmatyzm czyli nieprawidłowa realizacja głosek: s, z, c, dz, ś, ź, ć, dź, sz, ż, cz, dż w postaci seplenienia, zamiany na inną głoskę łatwiejszą w realizacji bądź braku realizacji;
2. Rotacyzm - błędna realizacja głoski r; najczęciej zamieniana jest na głoski: j lub l bądź opuszczana zupełnie (w pewnym okresie rozwojowym dziecka taka zamiana nie jest uważana za wadę mowy);
3. Kappacyzm - nieprawidłowa realizacja głoski k; jak wyżej ta głoska jest opuszczana zupełnie bądź zamieniana.
4. Gammacyzm - nieprawidłowa realizacja głoski g;
5. Lambdacyzm - nieprawidłowa realizacja głoski l;
6. Betacyzm - nieprawidłowa realizacja głoski b;
7. Mowa bezdźwięczna - wymowa głosek dźwięcznych w formie bezdźwięcznej, np.: g - k.
8. Rynolalia - głoski ustne są realizowane nosowo;
9. Jąkanie - płynność mowy jest zaburzona poprzez powtarzanie sekwencji głosek lub jednej głoski; jąkaniu towarzyszy najczęściej nerwowość, wycofanie, wstydliwość, dlatego jego terapia powinna być połączona z terapią psychologiczną.
IV. Najprostsze ćwiczenia ogólnorozwojowe do wykonywania w domu od najmłodszego:
W tym dziale przedstawiam zestawy ćwiczeń i zabaw do wykorzystania w warunkach domowych. Pamiętajmy o tym, że na ćwiczenia nigdy nie jest za późno oraz im wcześniej zaczniemy ćwiczyć tym mniejsze szanse na pojawienie się zaburzeń mowy u dziecka w późniejszym okresie. Poniższe propozycje ćwiczeń zaczerpnięte są z książki "Vademecum logopedyczne" autorstwa pani Krystyny Błachnio.
Życzę dobrej zabawy!!!
V. Aby mowa przebiegała harmonijnie. Podsumowanie:
mgr Anna Gierlińska
Rodzicu!
Jak rozwijać mowę dziecka?
Rodzicu!
Jak sprawić, aby terapia logopedyczna była efektywna?
Pamiętaj – wspieraj logopedę w pracy nad rozwojem mowy. Jesteś bardzo ważnym ogniwem! Współpraca logopedy – dziecka – rodzica gwarantuje efektywną pomoc!
Rodzicu!
Jeśli widzisz coś niepokojącego w rozwoju mowy Twojego dziecka – nie czekaj! Zgłoś się na konsultację do logopedy. Pamiętaj, masz prawo pytać, konsultować i kontrolować!