Ratujemy powietrze
Dofinansowano ze środków
Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi
Program Edukacji Ekologicznej pn. " Ratujemy powietrze" realizowany w Szkole Podstawowej w Wilczkowicach dofinansowany w formie dotacji przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi
Wartość ogólna zadania - 20 606,00
Dofinansowanie ze środków WFOŚiGW –18 528 ,00
Planowane działania i zadania w Szkole Podstawowej w Wilczkowicach w ramach projektu obejmują:
- Ekologia i ochrona przyrody"- zestaw plansz,
- Zestaw " Energia odnawialna",
- Ekologia na co dzień,
- Plansze edukacyjne- " Las i ochrona środowiska,
- Mata edukacyjna " Koduj mata"
- Zestaw do badania powietrza w walizce i paski wskaźnikowe,
- lornetki, lupy, klepsydry
- Gra ekologiczna " Była sobie Ziemia"
- Filmoteka 1. Funkcje lasu"
- Zestaw demonstracyjno-doświadczalny " Energia słoneczna",
- Plansze: zanieczyszczenia i ochrona powietrza
- Centrum Edukacji Przyrodniczo-Leśnej i Arboretum w Rogowie- udział w warsztatach,
- Ośrodek Działań Ekologicznych w Łodzi – udział w warsztatach" Klimatyczni" oraz "Uwaga! Alarm antysmogowy",
- Tomaszów Mazowiecki – zwiedzanie Skansenu rzeki Pilicy (wiatrak wodny),
- Jeziorsko – zwiedzanie elektrowni wodnej,
- Ogród Botaniczny w Łodzi
- warsztat ekologiczny prowadzony przez ODE Źródła- "Oczyśćmy atmosferę
- warsztat ekologiczny prowadzony przez ODE Źródła - „Energia Ziemi,
- warsztat ekologiczny prowadzony przez ODE Źródła - „Ekologia mieszczucha,
- warsztaty " Badanie powietrza"- nauczyciel chemii,
- warsztat " Obliczanie śladu węglowego"- nauczyciel matematyki,
- warsztaty dla rodziców "Wpływ zanieczyszczeń na zdrowie człowieka".
- „Zanieczyszczenia powietrza i ich wpływ na zdrowie człowieka”,
powiatowy konkurs komputerowy
- "Łapacz przeciągów”, konkurs plastyczny
- "Eko opowieść”, konkurs literacki ,
- "Eko rymowanka", konkurs literacki,
- "Ziemia – nasz wspólny dom”, konkurs recytatorski,
- "Ratownicy powietrza”, konkurs plastyczny,
- "Mój zielony dom", konkurs plastyczny,
- "Eko zadania”, konkurs ekologiczno-matematyczny.
Inne działania zaplanowane w Projekcie, w ramach których będą wykorzystane zakupione pomoce dydaktyczne (zajęcia lekcyjne, koła przyrodniczo-ekologiczne, akcje, inne):
- Realizacja zajęć koła przyrodniczego, edukacji wczesnoszkolnej, zajęć ogólnorozwojowych w kl. II-III, oraz przyrody, fizyki, biologii, chemii,
- Wykonanie na zajęciach informatyki prezentacji multimedialnych nt. odnawialnych źródeł energii i zanieczyszczeń powietrza,
- Przeprowadzenie akcji informacyjnej w pobliskich sklepach i na przystankach autobusowych dotyczącej zasad ekologicznego zachowania oraz zanieczyszczeń powietrza wywołanych spalaniem odpadów i ich wpływie na zdrowie człowieka,
- Realizacja programów profilaktyki antynikotynowej: „Nie pal przy mnie proszę”, „Czyste powietrze wokół nas”, „Znajdź właściwe rozwiązanie”, „Czas na zdrowie”,
- Wykonanie podłogowej gry planszowej na bazie ,,Koduj maty” pt. „Ratownicy powietrza” przez uczniów klas I- III,
- Przeprowadzenie warsztatów terenowych ,, Badanie powietrza” z wykorzystaniem zestawu do badania powietrza w walizce terenowej,
- Realizacja projektu edukacyjnego „ Dzień Ziemi”,
- Piknik ekologiczny.
Podczas licznych warsztatów, wycieczek i w wyniku innych działań z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych wszyscy uczniowie naszej szkoły w atrakcyjny sposób dowiedzieli się jak każdy z nas w codziennym życiu może chronić powietrze przed zanieczyszczeniem. Zdobyli informacje nt. odnawialnych źródeł energii, które pozwalają zmniejszyć ogóle zanieczyszczenie środowiska i efekt cieplarniany. Poznali również zagrożenia zdrowia wywołane przez zanieczyszczone powietrze. Wzrosła również świadomość dotycząca segregacji odpadów i konieczności ochrony drzew. Uczniowie rozwinęli swoje zainteresowania oraz wykorzystali zdobytą wiedzę biorąc udział w konkursach i tworząc podłogową grę planszową,, Ratownicy powietrza”. Podczas akcji informacyjnej, dzięki wykonanym przez siebie ulotkom, broszurom i plakatom nt. zasad ekologicznego zachowania i wpływie spalania odpadów na zdrowie własne i innych wpłynęli na postawy rodziców i społeczności lokalnej wobec środowiska. Uzyskany efekt ekologiczny w wyniku realizacji zadania to wzrost poziomu wiedzy z zakresu ochrony środowiska i świadomości ekologicznej oraz wykształcenie postaw proekologicznych wśród uczestników zadania. Realizacja Programu wpłynęła na zmianę zachowania uczniów, ich rodziców i społeczności lokalnej wobec środowiska oraz zrozumienie, że każdy jest odpowiedzialny za jego stan.